Pages

Thursday, May 2, 2013

Tidak berani berhujjah guna cerca dan fitnah

Kalau lihat disegi tajuk macam nak sama dengan tajuk artikel Dr. Maza pada beberapa bulan yang lalu. Tapi sebenarnya tiada kaitan dengan isu Dr. Maza. Cuma isi mungkin ada yang nak hampir sama. Siapa yang makan gula tentulah rasa manis, tapi kalau terlalu lebih makan gula sudah tentu terkena penyakit tidak kira sakit gigi ataupun kencing manis.

Dalam setiap perkara dan masalah tidak kira masalah agama,politik dan jemaah mesti ada perbagai pendapat dan pandangan. Dan tidak semua manusia dapat perpegang pada satu pendapat. Hatta dalam masalah agama kita sendiri ada perpecahan pendapat dari perbagai mazhab. Inilah yang dikatakan masalah khilaf dan perbezaan pandangan.

Sebagai orang yang terpelajar atau lebih sinonim dengan gelaran orang yang educated sepatutnya dapat berfikir dan memahami bahawa setiap diri manusia itu tetap berbeza. Tidak kira samada berbezaan pemikiran, pegangan, prinsip dan juga lain-lain perkara. Tidak perlu kita timbulkan perkara-perkara yang tidak patut timbul dalam masyarakat siswa dengan kehendak ingin semua berpegang pada pandangan dan cara kita pegang. Terutama dalam masalah-masalah hukum yang ada khilaf dari pandangan para ulamak dan para ilmuan sejak berzaman. Terkadang perkara masih khilaf di segi hukum terus dikatakan hukum satu perkara yang kita tidak boleh terima dikatakan sebagai haram. Kemudian bila pandangannya tidak diterima oleh mana-mana pihak terus mencerca, melontarkan tohmah dan fitnah. Ditambah pula tohmahannya dari masalah hukum dikaitkan dengan politik dan jemaah.

Begitu juga dengan masalah politik yang dibawa ke dalam institusi pengajian. Bila ada mana-mana siswa tidak menyokong dan tidak ambil tahu masalah politik terus ditohmah sebagai PELAJAR UMNO. Atau bila ada mana-mana golongan siswa yang tidak gemar membincang masalah politik dan tak ambil tahu tentang mana-mana badan parti bukan kerajaan seperti PAS atau PKR contohnya, akan dituduh sebagai pelajar UMNO. Beginikah yang dikatakan golongan educated keterbukaan dan profesional ?

Perkara begini sering berlaku di kalangan mahasiswa. Fitnah dan tohmah adalah sikap orang yang tidak berani dan pengecut berdepan dengan perkara yang ia rasakan tidak berpuas hati pada mana-mana pihak lain. Bila bercakap di depan orang lain hebat dan lantang seperti pahlawan perang dengan diselitkan dengan hujjah-hujjah dari ayat al-quran dan hadis-hadis nabi tapi masih tidak berani berdepan dan bersemuka untuk membentangkan hujjah-hujjahnya pada pihak yang tidak berpuas hati. Apatah lagi bila segala percakapannya dipercayai orang ramai. Dan bila lagi ramai yang percaya lagi banyak fitnah yang direka, akan tetapi tetap tidak berani bersemuka dan memberi hujjah cara berdepan.

Begitu juga dengan masalah lain samada politik dan fahaman ideologi bagi setiap individu memang berbeza..

Kita tidak berhak mengganggu dan menghalang mana-mana individu muslim atas pegangan,prinsip dan cara hidup kecuali akidah yang satu yang wajib dipegang bersama. Contohnya si fulan A ada prinsip hidup yang dipegang olehnya. Dan si fulan B pun ada prinsip sendiri. Si fulan B tidak boleh mengganggu dan menghalang prinsip si fulan A kerana itu adalah prinsipnya. Begitu juga pada sebalik.

Oleh itu fikir-fikirkanlah para ikhwah. Setiap manusia mesti ada perbezaan pegangan, pemikiran dan ideologi. Dan janganlah segala pegangan dan hukum yang khilaf kita mewajibkan semua pihak berpegang pada pandapat yang kita pegang. Selagi ianya khilaf ianya terpulang atas mana-mana pihak untuk membuat pilihan. Jangan terlalu emosi dan cetek pemikiran bila ada pihak yang tidak ikut pendapat yang kita pegang terus kita tohmah dan kita sebarkan bermacam-macam fitnah.

muslimkini tujukan artikel ni khas kepada pelajar-pelajar di Sana`a yaman yang sering buat fitnah dan mengada-adakan cerita palsu di dalam persatuan pelajar malaysia. mereka orang yang berpengaruh dalam persatuan tetapi cerita yang dibawa adalah palsu dan fitnah belaka..

No comments:

Post a Comment