Pages

Thursday, May 2, 2013

Orang bukan Islam membaca dan berhujjah dengan Al-Quran

Bila timbul isu berkaitan pilihanraya mesti akan timbul berbagai cerita politik dari berbagai sudut. Dari sudut perkauman, agama dan juga budaya.

Antara isu yang menjadi hangat dalam polotik semasa kali ini adalah “orang bukan islam membaca Al-Quran dan juga berdalil dengan Al-Quran”. Sebenarnya perkara ini bukanlah perkara yang baru dan juga bukanlah perkara yang perlu dihangatkan. Cuma bila datang musim pilihanraya macam-macam cerita akan timbul samada cerita dari isu lapok yang berulang ataupun isu yang tidak hangat diperhangatkan.

Orang bukan Islam membaca al-Quran bukanlah satu isu baru dan bukan juga perkara yang baru timbul.. Kalau kita kaji, ramai golongan orientalis yang terdiri dari golongan yahudi dan nasrani sendiri membaca dan juga menghafal Al-Quran malah mereka juga menghafal dan juga mengumpul hadis-hadis nabi. Begitu juga dengan para saintis barat yang bukan islam mereka juga sering mencari bahan bukti sains dari al-quran walaupun mereka tidak menerima Islam sebagai agama mereka. Bila timbul isu begini di Malaysia seolah-olah ramai yang bangkit melenting dan tidak menerima langsung orang bukan Islam membaca al-Quran seolah-olah seperti perkara yang baru wujud di Malaysia. dan yang menjadi hangat lagi apabila isu ini timbul pada waktu kempen pilihanraya sahaja. Kalau bukan musim pilihanraya mungkin tidak menjadi isu hangat dan tidak menjadi perbahasan masyarakat umum.

Mungkin timbul satu perkara yang diperhangatkan lagi adalah dari segi lahn bacaan itu sendiri. Iaitu sebutan huruf dan juga hukum tajwid. Persoalan, Kenapa pada golongan bukan Islam atau bukan melayu yang dipertikaikan ? sedangkan orang melayu yang Islam sendiri pun ramai yang baca al-Quran tak betul lagi dari segi hukum tertib tajwid dan juga lahn. Dan masih ramai lagi membaca dengan bunyi lahn melayu lagi.


Ikhwati fillah…
Bila timbul perkara begini kita sebagai golongan terpelajar tidak perlu tergesa-gesa bangun dan melenting. Sepatutnya kita sendiri perlu kaji dan juga perlu terangkan juga pada masyarakat tentang Al-Quran itu sendiri. Pada golongan mukmin yang membaca al-Quran pasti tidak akan terlepas dari ganjaran pahala. Tetapi bagi golongan bukan islam yang membaca al-Quran walau bagaimanapun mereka tidak akan dapat pahala dan tidak mendapat apa-apa. bezanya di sini disegi ganjaran pahala dan pegangan akidah sahaja. Mereka tetap tidak akan dapat apa-apa kecuali diberi hidayah dalam mengkaji Al-Quran. Dan kita harap juga biarlah golongan bukan Islam yang membaca dan mengkaji al-Quran mendapat hidayah dan terbuka hati mereka untuk menerima Islam sebagai agama mareka..

___________________________________________________

Perbincangan masalah Fiqh :

Dalam satu firman Allah yang berbunyi

لا يمسه إلا المطهرون
“Janganlah menyentuhnya (Al-Quran) kecuali mereka yang dalam keadaan bersuci”

Dan dalam firman Allah yang lain yang berbunyi “ sesungguhnya orang musyrik itu najis”

Dalam firman allah ini kita sendiri nampak kesucian dan kehormatan al-quran. Akan tetapi apakah maksud atau tafsiran dari ayat yang mengatakan hanya yang bersuci bersih sahaja bloeh mnyentuh Al-Quran ?

Di sini ada dua pendapat ulamak tafsir tentang ayat المطهرون di dalam Al-Quran.
Pendapat pertama : mengatakan bahawa ayat tersebut dimaksudkan dengan Malaikat
dan pendapat kedua mengtakan bahawa dimaksudkan dengan manusia.

Bagi yang berpegang pada pendapat pertama, maka boleh menyentuh al-Quran dengan tanpa wuduk. Dan bagi yang berpegang pada pendapat kedua maka perlu berwuduk untuk menyentuh al-Quran. tetapi ayat ini bukanlah menunjukkan ianya wajib beramal iaitu wajib berwuduk untuk menyentuh al-quran walaupun telah didatangkan dalil dari hadis yang diriwayatkan oleh `Amru bin hazim yang mengatakan bahawa Rasulullah saw pernah menulis “ janganlah menyentuh Al-Quran kecuali yang bersuci” dan dari hadis ini juga timbul perbezaan dan khilaf diantara ulamak fiqh sehingga ramai yang mengatakan tidak wajib beramal dengannya. Namun yang pasti, yang dikatakan “bersuci” itu adalah menyentuh Al-Quran dalam keadaan tidak berhadas besar, tidak berjunub dan juga bukan dalam keadaan haid dan nifas.

Dan dari tafsiran dari ayat kedua pulak yang Allah menyebut “sesungguhnya orang musyrik itu najis” Di sini juga perlu diperjelaskan dengan betul yang dimaksudkan najis itu. Adakah tubuh badan orang kafir tidak boleh disentuh kerana mereka najis ?
kita boleh menyentuh orang kafir seperti bersalam dan sebagainya. Kerana yang dikatakan najis pada mereka itu adalah najis maknawi dan bukan pada bentuk zahir yang ada pada tubuh mereka…

Fidhilat membaca al-Quran :

Disebut dalam satu hadis nabi saw dari `Aisyah r.a berkata, Rasulullah saw pernah bersabda

"الماهر بالقرآن مع السّفرة الكرام البررة, والّذي يقرأ القرآن ويتعتع فيه, وهو عليه شاقٌّ, له أجران"


Rujukan : kitab bidayatul mujtahid wa nihayatul muktasid, Sohih Muslim dan juga hasil catatan dalam kuliyah di Universiti Al-Iman yaman .

No comments:

Post a Comment