Pages

Saturday, December 5, 2009

Tajdid keperluan pada muslimin masa kini

Ada sesetengah pihak agak sensitif bila dengar perkataan tajdid atau pembaharuan Islam dalam zaman sekarang. Mereka merasakan seolah-olah tajdid adalah ingin merubah agama ataupun menambah perkara-perkara baru (bid`ah) dalam agama.

Sebenarnya tajdid yang ingin dibawa oleh ulamak masakini adalah perubahan dalam hal-hal terkini dan masalah-masalah hukum yang banyak disalah ertikan oleh umat Islam sekarang. Kita harus berlapang dada dan berfikiran terbuka dalam membicarakan sesuatu perkara dengan tanpa emosi dan tanpa jumud.

Sebahagian golongan agama melenting apabila terdengar perkataan tajdid ini. Mereka faham laungan tajdid ini seperti seruan agama baru atau ingin merubah Islam kea rah yang lebih modern dan terkini malah ada yang berpendapat Islam yang ada dari dulu hingga sekarang tidak perlu diubah dan tiada amalan dan kepercayaan yang perlu dibuang walaupun ianya tidak sohih hanya sekadar adat budaya.

Banyak golongan yang masih tidak menyedari bahawa amalan yang dilakukan malah menjadi amalan rutin hariannya adalah perkara yang tidak disyariatkan dalam Islam. Dan ada juga pihak yang melakukan amalan-amalan yang tiada dalam nas al-Quran dan hadis hanya kerana bertaklid dan ikutan seperti beramal sesuatu kerana mak ayah buat atau kerana tok guru melakukan amalan tersebut.

Banyak perkara sunnah yang mempunyai fadhilat dan ganjaran pahala yang besar masih ditinggalkan tetapi amalan yang tiada nas dan juga tiada ganjaran pahala disebar dan dibesar-besarkan.


Tajdid yang ingin dibawa bukanlah ingin menambah dalam perkara ibadat dan hukum-hakam yang telah lama disyariatkan dalam Islam seperti menambah solat subuh dari dua raka`at ke tiga raka`at dan bukan ingin mengurangkan solat isyak dari empat ke tiga raka`t tetapi yang dimaksudkan tajdid yang ingin dibawa sekarang adalah menolak segala perbuatan dan amalan yang tiada dalam nas yang sohih dari al-Quran dan sunnah.

Pendapat Ulamak dalam masalah Tajdid :
Dr Abdul Karim Zaidan seorang pemikir Islam yang kini menetap di Yaman dan juga salah seorang pensyarah di Universiti Al-Iman, beliau juga telah berpendapat bahawa tajdid di masa kini amat perlu dan penting bagi tujuan menegak yang hak dan menolak segala kebatilan. Dan tajdid juga perlu dalam menangani masalah-masalah hukum yang semakin berubah mengikut zaman dan masa terutama masalah-masalah khilaf dan sebagainya. Para ilmuan perlu mahir dan memahami dengan lebih teliti apakah yang dimaksudkan dengan masalah kehendak Islam yang sebenar. Tajdid yang akan dibawa bukanlah menolak atau menambah dari hukum yang telah sedia ada dari al-quran dan hadis tetapi ingin memperjelaskan maksud dan cara sebanar Islam tidak kira ianya dari masalah ekonomi, kebudayaan dan juga ibadat. Dan banyak masalah-masalah terkini dan yang baru timbul sejak kebelakangan ini umat Islam tidak tahu hukum sayr`ie dan juga cara penggunaan yang sebenar terutama masalah syubhah dan masalah-masalah yang tidak jelas. *

Begitu juga pendapat salah seoarang pensyarah di Universiti Al-Iman; Dr Hasan al-Ahdal berkata berpendapat bahawa tajdid pada zaman sekarang telah menjadi perkara yang darurat dan menjadi peranan yang amat besar pada berubahan umat Islam supaya umat islam menjadi lebih terjaga dari perkara-perkara amalan bida`ah yang telah lama tersebar dikalangan umat Islam. Kerana selagi umat islam berdiam dan mendalami Ilmu agama tanpa melihat persekitaran keliling yang semakin hari semakin berubah umat islam sendiri akan tertindas dengan masalah kemungkaran dalaman yang semakin hari semakin bertambah. Tidak kira masalah itu dari masalah moral atau masalah ibadat sendiri. Maka tajdid dari segi menegak kebenaran dan juga mencegah kemungkaran berlandas al-Quran dan sunnah perlu dilaksanakan*


Syarat bagi seorang mujaddid :
-Para Mujaddid perlulah berfikiran terbuka dan tidak jumud dalam melakukan setiap tindakan dan gerak kerja.
-Dan syarat yang perlu ada bagi seorang Mujaddid adalah berilmu dan mantap dalam pengatahuan al-quran, sunnah dan ijmak
-Dan Mujaddid juga perlu professional dan menilai dahulu dari keadaan masa dan keadaan tempat.
- Mujaddid tidak perlu terlalu emosi menyatakan satu hukum atau masalah terutama dalam masalah khilaf.*
-Mujaddid perlu kuasai ilmu dan kefahaman bahasa arab yang mantap kerana sumber hukum-hakam Islam adalah dari sumber Al-Quran dan Hadis-hadis nabi.


* sebahagian petikan Tajdid dipetik dari surat khabar bulanan Universiti Al-Iman "Soutul Iman" keluaran Oktober 2009.

No comments:

Post a Comment