Pages

Wednesday, December 16, 2009

Mencari fadhilat dari dalil israiliyat.

Kekuatan Islam yang sempurna dan hebat bagi diri seorang mukmin itu adalah terbina atas dasar iman yang kukuh dan ilmu yang cukup. Ada juga yang tidak berilmu tetapi dapat memupuk iman dengan baik hanya kerana yakin dan taat atas segala perintah yang disyariatkan oleh Allah dan rasul dari segala hukum al-Quran hinggalah hadis-hadis yang warid.

Ikhwati fillah..
Pernahkah kita mendengar cerita-cerita dongeng dan rekaan dari kisah-kisah hidup para nabi,para sahabat dan para tabi'in yang tidak soheh malah cerita rekaan atau israiliyat yang disebarkan di tanah air kita ? adakah ada yang balik mengkaji kesahihan cerita-cerita dongeng dan israiliyat yang kian lama tersebar? siapakah yang menyebarkan cerita-cerita israiliyat dan meyakinkan dengan cerita-cerita tersebut ?

Sirah nabi Muhammad SAW sendiri banyak yang ditambah atas dasar dijadikan hujah bagi amalan-amalan yang khurafat dan tiada pernah wujud di dalam nas yang sahih samada hadis dan al-Quran. Apatah lagi jika kita lihat kisah-kisah sahabat dan tabi`in yang direka-reka dan dibawa-bawa oleh sebahagian graduan agama yang bergelar USTAZ sendiri atas dasar mencari pengaruh dan nak cari duit harian. Kalau kisah-kisah dongeng ini kita dengar masa sepuluh atau dua puluh tahun dulu mungkin tidak hairan kerana mungkin ketika itu kurang lagi pendedahan masyarakat kita ingin membuka fikiran dan mencari kesahihan hadis dan juga kisah-kisah sirah nabi dan juga kisah hidup para sahabat. tapi di zaman sekarang ni pun kisah seperti ini masih lagi disebar-sebarkan dan ditekankan pada masyarakat supaya mempercayainya.

Masyarakat kita di malaysia sekarang dah banyak yang belajar dan terpelajar. bagi mereka yang bergeraduan agama sepatutnya perlu mengkaji betul-betul kisah para nabi dan juga sejarah para sahabat r.a. tidak perlu kita menyampaikan satu cerita berdasarkan kita dengar dari tok guru dulu-dulu dan dari ustaz-ustaz dulu. masih banyak ustaz-ustaz yang diberi peluang bercakap di Radio dan menulis di majalah-majalah menyebarkan cerita-cerita israiliyat dan kisah dongeng yang diadakan oleh orang-orang dulu. terutama cerita-cerita berkenaan bulan-bulan yang mempunyai amalan dan fadhilat yang besar seperti bulan Muharram terutamanya.

Terdetik di hati saya ingin menulis artikel ini apabila ada pihak-pihak individu yang masih menyebarkan cerita-cerita palsu tentang sepuluh Muharram. kalau di Malaysia masih ada sebahagian masyarakat melayu yang masih membesar-besarkan hari sepuluh Muharram dengan membuat bubur `asyura. bila ditanyakan pada mereka kenapa buat bubur `asyura pada hari `asyura sahaja ? ada yang menjawap ini adat melayu, ada yang jawap ustaz-ustaz suruh buat dan yang paling sedih apabila ada yang jawap ini adalah sunnah nabi kita. Kalau kita lihat fahaman seperti ini masih berlaku dalam masyarakat kita, bermakna masih ada ustaz-ustaz yang sengaja menyebarkan fadhilat-fadhilat yang dongeng dan palsu ini. kalau ingin membuat bubur `asyura untuk nak makan mungkin tidak menjadi perbahasan. tetapi hanya ingin membesarkan hari `asura atas dasar dalil sunnah yang direka lagi palsu itu yang menjadi perkara yang perlu kita tolak. seolah-olah seperti kita mengikut cara adat budaya agama lain seperti agama cina yang membuat kuih bulan kerana menyambut perayaan mereka.

Kita harap para graduan agama dan ustaz-ustaz agar dapat membuat perubahan dan tajdid pemikiran masyarakat kita yang masih terpengaruh dengan kisah-kisah israiliyat yang telah tersebar sejak kian lama.

No comments:

Post a Comment