Pages

Friday, October 9, 2009

Bantulah saudara kita di Indonesia.

Dua tiga hari lepas saya bertemu seorang ikhwah Indonesia yang sedang menuntut di Universiti Al-Iman Yaman. Saya bertanyakan khabarnya dan juga khabar berita keluarga dari Indonesia. Kebetulan ikhwah indo ini berasal dari daerah sumatera juga dan tidak jauh dari tempat berlakunya gempa bumi.

Ikhwah tersebut menceritakan keadaan keluarganya. Katanya Alhamdulillah semua nyawa ahli keluarganya selamat cuma keadaan rumah kakaknya yang pecah dan retak akibat gegaran. Beliau menceritakan juga keadaan kakaknya yang membawa anak-anaknya untuk selamatkan selamatkan diri keluar meninggalkan rumah di tengah malam dalam keadaan hujan. Mereka tidak dapat berlindung dan berteduh pada malam itu. Akhirnya kakak ikhwah tadi bersama anak-anaknya hanya berlindung di dalam selimut di tengah-tengah hujan dari tengah malam hingga ke pagi.

Ikhwati fillah..
Betapa sedihnya apabila kita dengar berita ikhwah yang seagama dengan kita dan juga berjiran dengan Negara kita ditimpa musibah yang tidak diduga sehingga hilang tempat perlindungan, hilang tempat bergantung dan yang paling menyedihkan apabila hilang nyawa ahli keluarga mereka di dalam runtuhan batu-batu yang terhumban di atas tubuh mayat-mayat keluarga mereka…

Muslimkini menyeru pada ikhwah semua supaya sama-sama kita ringankan tangan, hulurkan bantuan kepada mangsa bencana alam ini. Yang hilang nyawa kita doakan agar roh mereka dicucuri rahmat Allah. Dan yang hilang tempat perlindungan dan juga tiada tempat ingin bergantung, biarlah kita sama-sama bangun membantu mereka sehingga dapat berteduh dan berlindung sepertimana kita yang selamat dapat berlindung.

Di Malaysia kita masih mampu membeli sebungkus nasi untuk mengisi perut dan masih mampu tidur di tilam walaupun tilam yang nipis. Akan tetapi sukar bagi saudara kita di Indonesia yang ditimpa musibah ingin merasakan sebungkus nasi walau berlaukan tempe dan hanya tidur di atas tanah di tengah-tengah hujan. Rumah mereka hancur, keluarga mereka hilang, barang-barang dan wang mereka juga hilang. Yang ada nyawa sendiri dan juga nyawa ibu dan anak-anak mereka sahaja untuk diselamatkan.

Kita harap semua badan pertubuhan, persatuan, badan kerajaan, badan bukan kerajaan, pakatan rakyat dan semua anggota mahasiswa dari serata dunia dapat mengumpulkan bantuan untuk mangsa bencana alam di sumatera..

No comments:

Post a Comment