Pages

Wednesday, December 16, 2009

Mencari fadhilat dari dalil israiliyat.

Kekuatan Islam yang sempurna dan hebat bagi diri seorang mukmin itu adalah terbina atas dasar iman yang kukuh dan ilmu yang cukup. Ada juga yang tidak berilmu tetapi dapat memupuk iman dengan baik hanya kerana yakin dan taat atas segala perintah yang disyariatkan oleh Allah dan rasul dari segala hukum al-Quran hinggalah hadis-hadis yang warid.

Ikhwati fillah..
Pernahkah kita mendengar cerita-cerita dongeng dan rekaan dari kisah-kisah hidup para nabi,para sahabat dan para tabi'in yang tidak soheh malah cerita rekaan atau israiliyat yang disebarkan di tanah air kita ? adakah ada yang balik mengkaji kesahihan cerita-cerita dongeng dan israiliyat yang kian lama tersebar? siapakah yang menyebarkan cerita-cerita israiliyat dan meyakinkan dengan cerita-cerita tersebut ?

Sirah nabi Muhammad SAW sendiri banyak yang ditambah atas dasar dijadikan hujah bagi amalan-amalan yang khurafat dan tiada pernah wujud di dalam nas yang sahih samada hadis dan al-Quran. Apatah lagi jika kita lihat kisah-kisah sahabat dan tabi`in yang direka-reka dan dibawa-bawa oleh sebahagian graduan agama yang bergelar USTAZ sendiri atas dasar mencari pengaruh dan nak cari duit harian. Kalau kisah-kisah dongeng ini kita dengar masa sepuluh atau dua puluh tahun dulu mungkin tidak hairan kerana mungkin ketika itu kurang lagi pendedahan masyarakat kita ingin membuka fikiran dan mencari kesahihan hadis dan juga kisah-kisah sirah nabi dan juga kisah hidup para sahabat. tapi di zaman sekarang ni pun kisah seperti ini masih lagi disebar-sebarkan dan ditekankan pada masyarakat supaya mempercayainya.

Masyarakat kita di malaysia sekarang dah banyak yang belajar dan terpelajar. bagi mereka yang bergeraduan agama sepatutnya perlu mengkaji betul-betul kisah para nabi dan juga sejarah para sahabat r.a. tidak perlu kita menyampaikan satu cerita berdasarkan kita dengar dari tok guru dulu-dulu dan dari ustaz-ustaz dulu. masih banyak ustaz-ustaz yang diberi peluang bercakap di Radio dan menulis di majalah-majalah menyebarkan cerita-cerita israiliyat dan kisah dongeng yang diadakan oleh orang-orang dulu. terutama cerita-cerita berkenaan bulan-bulan yang mempunyai amalan dan fadhilat yang besar seperti bulan Muharram terutamanya.

Terdetik di hati saya ingin menulis artikel ini apabila ada pihak-pihak individu yang masih menyebarkan cerita-cerita palsu tentang sepuluh Muharram. kalau di Malaysia masih ada sebahagian masyarakat melayu yang masih membesar-besarkan hari sepuluh Muharram dengan membuat bubur `asyura. bila ditanyakan pada mereka kenapa buat bubur `asyura pada hari `asyura sahaja ? ada yang menjawap ini adat melayu, ada yang jawap ustaz-ustaz suruh buat dan yang paling sedih apabila ada yang jawap ini adalah sunnah nabi kita. Kalau kita lihat fahaman seperti ini masih berlaku dalam masyarakat kita, bermakna masih ada ustaz-ustaz yang sengaja menyebarkan fadhilat-fadhilat yang dongeng dan palsu ini. kalau ingin membuat bubur `asyura untuk nak makan mungkin tidak menjadi perbahasan. tetapi hanya ingin membesarkan hari `asura atas dasar dalil sunnah yang direka lagi palsu itu yang menjadi perkara yang perlu kita tolak. seolah-olah seperti kita mengikut cara adat budaya agama lain seperti agama cina yang membuat kuih bulan kerana menyambut perayaan mereka.

Kita harap para graduan agama dan ustaz-ustaz agar dapat membuat perubahan dan tajdid pemikiran masyarakat kita yang masih terpengaruh dengan kisah-kisah israiliyat yang telah tersebar sejak kian lama.

Saturday, December 5, 2009

Tajdid keperluan pada muslimin masa kini

Ada sesetengah pihak agak sensitif bila dengar perkataan tajdid atau pembaharuan Islam dalam zaman sekarang. Mereka merasakan seolah-olah tajdid adalah ingin merubah agama ataupun menambah perkara-perkara baru (bid`ah) dalam agama.

Sebenarnya tajdid yang ingin dibawa oleh ulamak masakini adalah perubahan dalam hal-hal terkini dan masalah-masalah hukum yang banyak disalah ertikan oleh umat Islam sekarang. Kita harus berlapang dada dan berfikiran terbuka dalam membicarakan sesuatu perkara dengan tanpa emosi dan tanpa jumud.

Sebahagian golongan agama melenting apabila terdengar perkataan tajdid ini. Mereka faham laungan tajdid ini seperti seruan agama baru atau ingin merubah Islam kea rah yang lebih modern dan terkini malah ada yang berpendapat Islam yang ada dari dulu hingga sekarang tidak perlu diubah dan tiada amalan dan kepercayaan yang perlu dibuang walaupun ianya tidak sohih hanya sekadar adat budaya.

Banyak golongan yang masih tidak menyedari bahawa amalan yang dilakukan malah menjadi amalan rutin hariannya adalah perkara yang tidak disyariatkan dalam Islam. Dan ada juga pihak yang melakukan amalan-amalan yang tiada dalam nas al-Quran dan hadis hanya kerana bertaklid dan ikutan seperti beramal sesuatu kerana mak ayah buat atau kerana tok guru melakukan amalan tersebut.

Banyak perkara sunnah yang mempunyai fadhilat dan ganjaran pahala yang besar masih ditinggalkan tetapi amalan yang tiada nas dan juga tiada ganjaran pahala disebar dan dibesar-besarkan.


Tajdid yang ingin dibawa bukanlah ingin menambah dalam perkara ibadat dan hukum-hakam yang telah lama disyariatkan dalam Islam seperti menambah solat subuh dari dua raka`at ke tiga raka`at dan bukan ingin mengurangkan solat isyak dari empat ke tiga raka`t tetapi yang dimaksudkan tajdid yang ingin dibawa sekarang adalah menolak segala perbuatan dan amalan yang tiada dalam nas yang sohih dari al-Quran dan sunnah.

Pendapat Ulamak dalam masalah Tajdid :
Dr Abdul Karim Zaidan seorang pemikir Islam yang kini menetap di Yaman dan juga salah seorang pensyarah di Universiti Al-Iman, beliau juga telah berpendapat bahawa tajdid di masa kini amat perlu dan penting bagi tujuan menegak yang hak dan menolak segala kebatilan. Dan tajdid juga perlu dalam menangani masalah-masalah hukum yang semakin berubah mengikut zaman dan masa terutama masalah-masalah khilaf dan sebagainya. Para ilmuan perlu mahir dan memahami dengan lebih teliti apakah yang dimaksudkan dengan masalah kehendak Islam yang sebenar. Tajdid yang akan dibawa bukanlah menolak atau menambah dari hukum yang telah sedia ada dari al-quran dan hadis tetapi ingin memperjelaskan maksud dan cara sebanar Islam tidak kira ianya dari masalah ekonomi, kebudayaan dan juga ibadat. Dan banyak masalah-masalah terkini dan yang baru timbul sejak kebelakangan ini umat Islam tidak tahu hukum sayr`ie dan juga cara penggunaan yang sebenar terutama masalah syubhah dan masalah-masalah yang tidak jelas. *

Begitu juga pendapat salah seoarang pensyarah di Universiti Al-Iman; Dr Hasan al-Ahdal berkata berpendapat bahawa tajdid pada zaman sekarang telah menjadi perkara yang darurat dan menjadi peranan yang amat besar pada berubahan umat Islam supaya umat islam menjadi lebih terjaga dari perkara-perkara amalan bida`ah yang telah lama tersebar dikalangan umat Islam. Kerana selagi umat islam berdiam dan mendalami Ilmu agama tanpa melihat persekitaran keliling yang semakin hari semakin berubah umat islam sendiri akan tertindas dengan masalah kemungkaran dalaman yang semakin hari semakin bertambah. Tidak kira masalah itu dari masalah moral atau masalah ibadat sendiri. Maka tajdid dari segi menegak kebenaran dan juga mencegah kemungkaran berlandas al-Quran dan sunnah perlu dilaksanakan*


Syarat bagi seorang mujaddid :
-Para Mujaddid perlulah berfikiran terbuka dan tidak jumud dalam melakukan setiap tindakan dan gerak kerja.
-Dan syarat yang perlu ada bagi seorang Mujaddid adalah berilmu dan mantap dalam pengatahuan al-quran, sunnah dan ijmak
-Dan Mujaddid juga perlu professional dan menilai dahulu dari keadaan masa dan keadaan tempat.
- Mujaddid tidak perlu terlalu emosi menyatakan satu hukum atau masalah terutama dalam masalah khilaf.*
-Mujaddid perlu kuasai ilmu dan kefahaman bahasa arab yang mantap kerana sumber hukum-hakam Islam adalah dari sumber Al-Quran dan Hadis-hadis nabi.


* sebahagian petikan Tajdid dipetik dari surat khabar bulanan Universiti Al-Iman "Soutul Iman" keluaran Oktober 2009.